v

вторник, септември 02, 2008

Import & Export

Преди време, може би около година, ползвах Google Browser Sync. Бях много доволен. Синхронизирах си отметките на Firefox на четири различни компютъра. Каквото добавя в Bookmarks в работата, такова си го намирах и удома. Версията на Firefox не беше проблем, нито каква точно е операционната система. Просто, ясно и елегантно решение.

В последствие загубих интерес към натрупаните отметки. Забравих за тях и тотално ги оставих в миналото.

До днес... Когато ми се наложи да се разтърся из тях. За мое най-голямо учудване светът се беше променил. Доста! Версията на моя Firefox вече е 3.0, развойната дейност на Google Browser Sync е спряна, изтеглянето й е невъзможно, а данните ми... не е ясно къде са. Надеждата ми, все пак, не угасна заради изречението:

Support for current Google Browser Sync users will continue through 2008.

Наложи се да си сваля отново Firefox 2.0.0.16 и да търся около 17 минути из мрежата за някакво копие на Google Browser Sync, което да работи. От третия път успях. Логнах се. Написах си PIN-а, старите ми отметки се наляха в браузъра, дадох Export и ги изсипах в един HTML файл. Ох!

---

Случката ме накара да се замисля върху следното:

В какви формати да съхранявам важните за мен данни? Отворени или затворени? Такива, които се поддържат от комерсиални продукти или не.

Какво ще стане утре с 20-те хиляди писма на господин Х, които в момента са му във форматите използвани от Thunderbird, ако утре този софтуерен проект бъде затворен.

Ами снимките ми? Ще има ли поддръжка на JPG формат в техниката след 15 години? Или ще има платени конвертори, които да ме ограбят, когато изнамеря онова старо DVD със снимки.

Мога ли да разчитам, че архивът на мобилния ми телефон, които има стотици телефони ще бъде четим след 10 години, когато се сетя да го отворя?

Или... нещо доста по актуално!!! Преди 4 месеца мой приятел ходи в Германия. Използва определена марка GPS навигация, с която записа маршрута, който измина. Кое му гарантира, че след 2-3 години ще може да използва този запис на друг навигатор, как ще го експортира, как ще го импортира?

Повечето безплатни продукти използват отворени формати, но тяхното финансиране определено е с неясно бъдеще и утре може да ги няма. Тогава ще има ли на кой да платя за да отвори старите ми работни файлове? Дори и да запазя копие на програмта, с която работя в момента, дали ще мога да я инсталирам/емулирам/пусна на техниката, която ми предстои да срещна след 10 години? Ще има ли Linux, Windows? Или да си пазя направо цял компютър x86, на който знам, че мога да инсталирам, нещо, което е актуално за момента.

Плавното мигриране винаги намира начин за конвертиране на данните. Но... ето, че за една година, лично за мен, миграцията беше рязка и стресираща.

Повечето въпроси за сега са без отговор, но е по-добре да бъдат зададени...

публикувано от Росен Антонов @ 11:46   1 коментара

1 коментара:

В събота, септември 13, 2008 2:51:00 сл.об. , Blogger tachkata каза...

така....
моето решение винаги е било следното: добрият стар лист и молив. Като Айнщайн. Пък каквото остане , остане!:)

 

Публикуване на коментар

Абонамент за Коментари за публикацията [Atom]

<< Начална страница