Свързаността между телекомите
Грубо казано, за стартиране на нов телеком е необходим, на първо място, лиценз. Второ - регулаторен орган трябва да предостави на кандидат-телекома номера от националния номерационен план. Трето - телекомът трябва да се подплати технически. Четвърто - телекомът трябва да си подсигури свързаност с другите нему конкуренти. И като последна стъпка - телекомът трябва да си намери клиенти.
Свъразаността (т.е. четвъртата стъпка) индиректно късае крайния потребител. Защо ли?
Представете си как дадена сграда има собствена телефонна централа и краен брой служители, които разговарят по между си. Всеки може да набира всеки и да говори безпроблемно. Компанията собственик на сградата решава да построи нова такава, точно до първата. В нея отново има собствена телефонна централа, служители и безпроблемни разговори. Но между двете сгради връзка няма. И служителят от третия етаж на сграда А не може да се обади на служителя от петия етаж на сграда Б, освен ако между двете телефонни централи(сгради) не се изгради връзка.
Да се прехвърлим в реалния свят. Нека първата сграда от нашия пример са абонатите на МобилТел, а втората - абонатите на Вивател. Двата телекома задъжително трябва да имат връзка по между си за да може господин Иванов, абонат на МобилТел, да се обади на господин Петров, абонат на Вивател. И без съмнение тази връзка е от полза за всички, в това число и на телекомите.
При днешните мащаби има и заобиколен вариант - два телекома да имат връзка по между си чрез трети. Това е резервен и до някъде труден вариант. Свързан е с повече разходи за първите два телекома и печалба за третия.
Финансовият аспект на директната свързаност между телекомите в опростен вид изглежда така: договаря се цена на минута разговор без значение посоката и в края на месеца се тегли чертата. Този, който има повече изходящи разговори плаща на другия.
От казаното до тук може да се направи следният извод - цената на разговорите между абонати на даден телеком може да варира свободно, но същата между абонати на различни телекоми е "подпряна" от долу от договорената цена между съответните телекоми.
Поводът за написаното са новините около временното прекъсване на свързаността между Некском и БТК, от страна на БТК. Издънката, от гледна точка на потребител като мен, изглежда така - Некском има добри търговци, развива нови услуги като WiMAX и доставя Интернет на труднодостъпни места като луксозните хотели в Банско, допълнително международни компании наливат пари във фирмата и подсказват за добро бъдеще...
... но се стига до момента, че заради неизяснени дразги (май някой е дължал пари на БТК) потребителите на Некском не могат да се свързват с потребители на БТК и обратно, защото БТК са дръпнали шалтера. От страна на БТК това е капка в морето и реално не застрашава имиджа им, но за Некском това си е проблем - услугата им "1010" тотално не работи, а VoIP абонатите им са лишени от свързаност към най-голямата мрежа в България. Въпросите "защо" са многобройни и без отговор. От страницата на Некском можем само да получим информация за начина на компенсация.
Подобен пример, засягащ темата, е друга липса на свързаност в началото на годината - тази между Спектър Нет и Вивател. Като прекъсване не е имало. Просто връзката все още не беше изградена . Разбрах го от личен опит. И докато клиентите на Вивател любезно бяха уведомявани, че разговорът им "няма да го бъде", а поддръжката вдигаше рамене и не даваше срокове за отстраняване на невъзможността от вивателската мрежа да се обадиш на спкетърнетски номер, то Спектър Нет прекарваха разговорите си към Вивател през друг мобилен оператор. Елегантно!
Update:
Тук пък може да видите как БТК са глобени заради забавяне на свързване с Нетплюс... Блях! Чудно ми е тези Нетплюс как са успели да развиват услугите си за този период?!
0 коментара:
Публикуване на коментар
Абонамент за Коментари за публикацията [Atom]
<< Начална страница